INDUTRADE DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2005

2005-05-20
Fortsatt starkt resultat och god avkastning  Nettoomsättningen uppgick till 828 (841) mkr. Justerat för valutaeffekter och förvärv minskade nettoomsättningen med 2 procent jämfört med föregående år.  Rörelseresultatet uppgick till 52 (52) mkr vilket var lika med föregående år. Resultatet efter finansiella poster var 50 (50) mkr.  Resultatet efter skatt uppgick till 35 (32) mkr, en ökning med 8 procent.  Avkastningen på sysselsatt kapital ökade till 24 procent (20 procent) för de senaste 12 månaderna.  Efter rapportperiodens utgång har bolaget påbörjat förberedelser för notering på Stockholmsbörsens O-lista under andra halvåret 2005.

Indutrade i korthet Indutrade är ett helägt dotterbolag till Industrivärden. Bolaget är verksamt inom industriell teknikhandel med komponenter och system samt inom utveckling, produktion och marknadsföring av egna produkter. Produkterna har genomgående ett högt teknikinnehåll med industrin i norra Europa som marknad. Koncernen är uppdelad i fyra affärsområden, Engineering & Equipment, Flow Technology, Industrial Components samt Special Products. De rörelsedrivande bolagen agerar självständigt med ansvar för såväl den operativa verksamheten som utveckling av kund- och leverantörsrelationer. Koncernens omsättning uppgick år 2004 till 3 486 mkr med ett rörelseresultat om 256 mkr motsvarande en rörelsemarginal om 7,3 procent och en avkastning på sysselsatt kapital om 23,5 procent.