Indutrade satsar vidare inom industriell mätteknik genom förvärv av Damalini AB

2006-09-22
Indutrade har idag förvärvat samtliga aktier i Damalini AB med en årsomsättning om cirka 60 Mkr.

Damalini AB i Mölndal är teknikledande inom laserbaserade mät- och uppriktningssystem. De egenutvecklade lasersystemen EasyLaser® används inom industrin för axeluppriktning, remtransmissionsuppriktning och geometriska mätningar. Genom offensiv produktutveckling och marknadsbearbetning har Damalini nått en marknadsledande position med försäljning till mer än 70 länder. År 2000 fick Damalini utmärkelsen ”Årets underhållsföretag i Skandinavien” av SCEMM (Scandinavian Center for Maintenance Management) samt utsågs till ”Årets Gasellföretag” av Dagens Industri åren 2001-2002. Damalini passar väl in i Indutrades strategi att växa inom industriell mätteknik. Förvärvet, som är Indutrades sjunde under 2006, bedöms ha en marginell positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie. Årets förvärvade bolag har en sammanlagd årlig fakturering på ca 310 Mkr. Stockholm den 22 september 2006 INDUTRADE AB (publ)