Indutrade förvärvar svenskt bolag inom lås och beslag

2021-12-03
Indutrade har den 3 december tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Svenssons i Tenhult AB, www.svenssonsbeslag.se, med en årsomsättning om cirka 100 miljoner kronor.

Svenssons i Tenhult är ett nischat teknikförsäljningsbolag som erbjuder olika typer av lås och beslag till OEM-tillverkare på den svenska marknaden. Bolagets breda och djupa produkterbjudande inkluderar mekaniska och elektromekaniska låssystem, dörrautomatik samt beslag från ledande tillverkare. Svenssons i Tenhult har ett mångårigt och nära samarbete med Assa Abloy. Kunderna finns främst inom dörr- och fönsterindustrin men även bland husfabriker, snickerier och tillverkare av metallprofiler. Svenssons i Tenhult grundades 1931 och har 18 anställda fördelade på enheterna i Tenhult och Knislinge.

Tillträde sker idag och bolaget kommer att ingå i Indutrades affärsområde Fluids & Mechanical Solutions.

Förvärvet är Indutrades 16:e under 2021 och bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Indutrades resultat per aktie.

Stockholm den 3 december 2021

INDUTRADE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Annvik, VD och koncernchef