Delårsrapport 1 januari-30 september 2008

2008-11-03
ÖKAD VINST OCH STARK ORDERINGÅNG FÖR INDUTRADE 3 KV 2008 Indutrade redovisar ett ökat rörelseresultat om 32 procent till 220 miljoner kr (167) för det tredje kvartalet 2008. För hela niomånadersperioden januari-september 2008 ökade resultatet med 30 procent. Bolaget redovisar för 16e kvartalet i rad en ökad rörelsemarginal (EBITA) jämfört med motsvarande kvartal året innan. Orderingången under det tredje kvartalet ökade med 26 procent och omsättningen med 23 procent. Omsättningstillväxten är till 7 procent organisk medan förvärv svarar för 15 procent. Vinsten per aktie ökade med 26 procent till 9,78 kr (7,75) för hela perioden januari-september.

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2008 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR)
• Nettoomsättningen för perioden ökade med 20 procent till 4 949 (4 124) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 6 procent.
• Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 30 procent till 627 (481) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 12,7 (11,7) procent.
• Resultatet efter skatt ökade med 26 procent till 391 (310) mkr.
• Resultatet per aktie uppgick för perioden till 9,78 (7,75) kr.
• Avkastningen på operativt kapital för de senaste 12 månaderna uppgick till 37,3 (38,7) procent.

TREDJE KVARTALET 2008 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR)
• Nettoomsättningen under tredje kvartalet ökade med 23 procent till 1 691 (1 371) mkr. För jämförbara enheter uppgick ökningen till 7 procent.
• Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 32 procent till 220 (167) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 13,0 (12,2) procent.
• Resultat efter skatt ökade med 23 procent till 132 (107) mkr.
• Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 3,30 (2,67) kr.