INDUTRADE DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2005

2005-09-01
Fortsatt stark utveckling av resultat och avkastning  Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 1 823 (1 744) mkr. Justerat för valutaeffekter och förvärv ökade nettoomsättningen med 3 procent jämfört med föregående år.  Rörelseresultatet före avskrivning av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) ökade med 14 procent till 148 (130) mkr. Resultatet efter finansiella poster ökade med 16 procent till 141 (122) mkr.  Resultatet efter skatt uppgick till 102 (86) mkr, en ökning med 19 procent.  Avkastningen på operativt kapital ökade till 25 (24) procent för de senaste 12 månaderna.  Indutrade förvärvade per 27 juni den holländska teknikkoncernen Hanwel. Omsättningen för det senaste verksamhetsåret uppgick till 171 mkr med god lönsamhet.  Förberedelsearbetet inför Indutrades notering på Stockholmsbörsens O-lista under andra halvåret fortgår enligt plan.

Indutrade i korthet Indutrade marknadsför och säljer komponenter, system och tjänster med högt teknikinnehåll inom utvalda nischer. Koncernen skapar värde åt sina kunder genom att strukturera värdekedjan och effektivisera kundernas användning av tekniska komponenter och system. För koncernens leverantörer skapas värde genom att de erbjuds en effektiv försäljningsorganisation med upparbetade kundrelationer. Koncernen är uppdelad i fyra affärsområden, Engineering & Equipment, Flow Technology, Industrial Components samt Special Products.