1 JANUARI – 31 MARS 2009 (JÄMFÖRT MED SAMMA PERIOD FÖREGÅENDE ÅR)

2009-05-04
• Nettoomsättningen under första kvartalet ökade med 14 procent till 1 731 (1 525) mkr. För jämförbara enheter minskade nettoomsättningen med 1 procent. • Rörelseresultat före avskrivningar av immateriella anläggningstillgångar (EBITA) minskade med 8 procent till 161 (175) mkr och EBITA-marginalen uppgick till 9,3 (11,5) procent. • Resultat efter skatt minskade med 13 procent till 95 (109) mkr. • Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 2,38 (2,73) kr. • Avkastningen på operativt kapital för den senaste 12 månaderna uppgick till 33,2 (38,5) procent.

VD-kommentar
Just nu upplever vi den mest dramatiska och komplexa nedgången i världskonjunkturen sedan 1930-talet. Med start inom fastighets- och finanssektorn i USA under senare delen av 2007 är nu merparten av världens industri påverkad av konjunkturnedgången.

Indutrade har historiskt påverkats mindre av konjunktursvängningar än många andra företag, främst beroende på de branscher och teknikområden som vi är positionerade mot. Sedan 1990-talets och 2000-talets båda konjunkturnedgångar har Indutrade till viss del förändrats. Vi har vuxit avsevärt, breddat våra geografiska marknader och de marknadssegment vi bearbetar, och har numera en större andel bolag med egna produkter och egen produktion. Under det här årets första kvartal uppvisade Indutrade ett likartat mönster som under de tidigare större konjunkturnedgångarna, vilket är ett kvitto på att den strategiska inriktningen som valts är rätt.

Inom koncernen är synen på marknadsutvecklingen skiftande. Bolag som har energisektorn som huvudmarknad upplever en fortsatt stark tillväxt medan de bolag som är exponerande mot exempelvis kommersiella fordon har drabbats av stora volymminskningar. Indutrades största affär, som är ventiler, mätinstrument, filter och pumpar till processindustri och till den kommunala VA-sektorn, är områden som så här långt endast till en mindre del har påverkats av lågkonjunkturen. Behovet av att reparera, underhålla och ersätta slitdelar finns ständigt och detta oberoende av aktuellt konjunkturläge.

Under kvartalet nådde vi, trots omfattande valutafluktuationer, försämrad konjunktur samt förändringar i produkt- och kundmix, en EBITA-marginal på drygt 9% och en marginellt försämrad bruttomarginal.
Jag är övertygad om att vår decentraliserade affärsmodell, som baseras på hög marknadsnärvaro och tydligt resultatansvar hos såväl dotterbolag som dess anställda, har bidragit till att resultatnivån hålls uppe.

De av våra bolag som möter minskade försäljningsvolymer har initierat kostnadsreduceringsprogram. Effekterna av dessa program kommer vi successivt att kunna se under resterande del av det här året.

Vi har inte förvärvat några bolag under kvartalet. Objekt finns, men vi har valt att avvakta med förvärvsprocesserna till den tidpunkt då vi bedömer att konjunkturläget och marknaden har stabiliserats.

Johnny Alvarsson, VD

Rapporten kommenteras på webben (på engelska) via följande länkar: